Neem jij wel eens een moment voor jezelf?

In deze blog 5 tips om meer momenten voor jezelf te creëren.

Wat mij betreft leven we in een wereld van te veel. Te veel dingen die we willen, te veel prikkels en te weinig rust.

Daarom specialiseer ik mij al een aantal jaren in het minder doen. Dit kan bijvoorbeeld door Mindfulness, maar er zijn ook andere manieren om te rusten en ‘niets’ te doen. Want wat moeten we veel zeg, soms vergeten we wel eens gewoonweg te leven. Wist je bijvoorbeeld dat het aantal angstklachten toeneemt? En je leest vast ook wel over de toename van stress en burn-out. Het gekke is dat we steeds meer luxe kennen en minder fysiek zwaar werk doen, automatisering neemt veel werkzaamheden weg en toch worden we drukker en drukker!

Kortom tijd voor minder, tijd voor jezelf!

Ten eerste: Dit is niet egoïstisch, ook niet naar je gezin toe. Hoe beter jij voor jezelf zorgt, hoe beter je er voor anderen kunt zijn. Dus tijd maken voor jou en jou alleen, is iets waardevols en vooral ook heel erg nodig.

Ten tweede: Dit moet je echt plannen. Ik heb zelf een beroep waarin ik veel met anderen bezig ben, zowel individueel als in groepen. Dan moet ik echt een avond in de week vrij houden die alleen maar voor mij is. En soms is dit al lastig want ook privé wil je graag aandacht geven aan de mensen om je heen. Ik plan daarom bijvoorbeeld ook echt een avond sauna in mijn agenda. Dat is mijn moment.

Of plan het liever niet. Hieronder deel ik een aantal tips om meer momenten voor jezelf te creëren. Maar misschien weet jij eigenlijk direct al waar je naar verlangt, ga dit dan direct doen of plannen. Het enige moment dat je namelijk tijd voor jezelf kunt nemen is ‘nu’. Misschien een cliché, maar echt plannen in de toekomst is soms handig en nodig. Maar wanneer het gaat over jou, ga er dan voor en dat kan al nu!

1) Drink een kopje koffie of thee met aandacht. Neem een moment om met aandacht het hele kopje leeg te drinken, ook al voel je stress dat er nog van alles moet gebeuren, doe het toch, zet door. Je kunt dit en het fijne hiervan is, is dat je het makkelijk in je dag kunt integreren en je kunt het nu doen.

2) Ga offline na 18:00 uur. Kies een avond waarin je geen prikkels hebt van je telefoon of computer. Maak het jezelf gezellig en kies een tijdschrift of een boek waar je je even mee kunt vermaken. Oh en koop iets wat alleen jij mag opeten. Mag dus ook vandaag al!

3) Kies een plekje in de buurt, het liefst een ‘groen’ plekje en ga daar zitten voor minimaal 5 minuten, observeer wat je ziet, hoort, voelt, ruikt. Zet je zintuigen aan het werk, of maak een wandeling!. En laat je telefoon thuis 😉 Je kunt ook tijdens werk lekker een lunchwandeling alleen maken.

4) Ga een keer alleen lunchen of ergens koffie drinken, of dineren. Zoek een plekje uit waar je nou altijd al een keer heen wilde en doe dit. Ook hier kun je het beste je telefoon lekker weg laten. Misschien vind je dat ongemakkelijk en dat mag, maar je zult merken dat dit weg ebt en je ineens alle tijd kunt nemen om lekker te genieten van dat kopje koffie of eten.

5) Goed voor jezelf zorgen, wat vind jij fijn? Je kunt je eigen thuis ‘spa’ creëren en lekker een masker op doen. Met weinig budget kom je dan een heel eind, maar misschien ga je veel liever naar de sauna, of gun jezelf een massage. Laat anderen dan even voor jou zorgen.

In mijn coach praktijk staan momenten voor jezelf nemen centraal. Daarom organiseer ik regelmatig evenementen. Wat dacht je van een dag voor jezelf, of een weekend voor jezelf? Of vind je het fijn om 1 op 1 begeleiding te ontvangen, dat kan natuurlijk ook! Check mijn agenda!

 

 

Add A Comment