Kun jij spanning verdragen?

We hebben onlangs een kitten in huis gehaald, zijn naam is Wally, eigenlijk is zijn naam Walfridus van Bedum, naar een beschermheilige uit Groningen, maar dat terzijde 🙂

Super lief en schattig, maar oh wat een gemiauw! Dat arme beestje mist natuurlijk zijn thuis en zijn mama.

En wat vind ik dat verschrikkelijk, hem alleen laten en de hele nacht door laten miauwen, het liefst heb ik hem dan de hele tijd bij me en neem ik zijn pijn weg. Maar ja dat wil hij natuurlijk ook niet. 

En dat gemiauw, op een gegeven moment is het een strijd van enerzijds zielug! En anderzijds gillend gek worden van het geluid. Wil je gedrag uitdoven, dan moet je het ‘verkeerde’ gedrag negeren en het goede gedrag bekrachtigen. Een bekende methode uit de psychologie. Oftewel voor mij het gemiauw verdragen. Hoe lastig ook. En al zijn stille momentjes bekrachtigen.

Dit inzicht uit de psychologie kun je ook toepassen op jouw leven. Neem nou een populair onderwerp zoals stress. Wanneer je jezelf lang genoeg hebt getraind om heel druk te zijn, dan kost dat nou eenmaal tijd om een andere manier van leven te krijgen met minder stress.Dit geeft weerstand. Weerstand bij verandering, het hoort er bij. Bij mij en ook bij jou.

Wanneer we iets willen veranderen komt ons hele systeem in opstand en gaan we muiten & ruien en onderhandelen met onszelf dat het vandaag niet hoeft en waarom eigenlijk? Kortom allemaal twijfels, of we wijzen naar iemand anders, dat hij of zij de stress veroorzaakt. 

Er gebeuren wonderlijke dingen wanneer we in beweging komen om te veranderen, en wanneer je minder stress wil ervaren of wanneer je gewoonweg vriendelijker voor jezelf wil zijn.

Verandering is mogelijk. Dat heeft tijd, aandacht en training nodig. In mijn coachtrajecten merk ik dit ook. De eerste keer is alles fris en nieuw, de tweede keer ontdek je al dat ‘verandering’ niet zomaar gaat en voelt alles al wat stommer en begint de onderhandeling en wanneer je daar doorheen gaat durf je dit misschien wat nader te onderzoeken.

Wist je dat je hersenen gemiddeld 3 maanden nodig hebben om andere ‘routes’ aan te leggen? Ik weet in ieder geval van mijzelf dat ander gedrag aanleren tijd nodig heeft en herhaling. En dat je daarvoor ook emoties mag voelen. En dat blijkt vaak wel een ‘dingetje’.

Laatst vroeg iemand mij of ik wat minder over ‘gevoel’ wilde praten en vragen. Dit was lastig en ze begreep het niet. En daarbij, ze kwam toch om te leren ontspannen? Aha daar was duidelijk weerstand. En de paradox van ontspanning is dat je daarvoor de spanning moet verdragen en onderzoeken.

Oftewel Ontspan, je hoeft niet te ontspannen 

Je kunt er alleen maar dwars doorheen, de spanning verdragen en opmerken. Er omheen bestaat helaas niet en anders is het gewoonweg niet effectief. Wanneer je jaren bepaalde emoties hebt vermeden en dit jouw strategie is geweest, dan kun je niet verwachten dat het binnen een maand geheel anders is. En weet, die weerstand, dat hoort er bij en als je daar doorheen gaat, dan is er misschien wel wat moois aan de andere kant.

En hoe gaat het nu met Wally? De eerste dagen was het een herrie van jewelste en nu is hij stil en staat hij vrolijk op mij te wachten als ik thuis kom.

Wil jij jouw spanningen onderzoeken? Vriendelijker voor jezelf zijn? Schrijf je in voor mijn InspiratieMail  en maak samen met mij de reis naar binnen.

Lieve groetjes,

Maria

Add A Comment