Kun jij spanning verdragen?

Over spanning & ontspanning…

We hebben onlangs een kitten in huis gehaald, zijn naam is Wally (eigenlijk Walfridus, naar een beschermheilige uit Groningen, maar dat terzijde ;-)).

Super lief en schattig, maar oh wat een gemiauw! Dat arme beestje miste natuurlijk zijn thuis en zijn mama.

En wat vond ik het verschrikkelijk, hem alleen laten en de hele nacht door laten miauwen, het liefst had ik hem direct opgepakt en bij mij gehouden. En uiteraard werd ik stiekem ook gillend gek van al dat gemiauw.

Maar wil je gedrag uitdoven, dan moet je het ‘verkeerde’ gedrag negeren en het goede gedrag bekrachtigen. Oftewel, je moet er dwars door heen, door het gemiauw en de herrie heen en de spanning verdragen en opmerken. De metafoor is hier natuurlijk; wanneer je gedrag bij jezelf wilt veranderen dan kom je er niet af met niets doen en afwachten. Gedragsverandering heeft tijd en aandacht nodig.

Neem nou een populair onderwerp: stress! Wanneer je jezelf lang genoeg hebt getraind om heel druk te zijn, dan kost dat nou eenmaal tijd om een andere manier van leven te krijgen met minder stress.

En dat geeft vaak weerstand. Weerstand bij verandering, het hoort er bij. Bij mij en ook bij jou.

Wanneer we iets willen veranderen komt ons hele systeem in opstand en gaan we muiten & ruien en onderhandelen met onszelf dat het vandaag niet hoeft en waarom eigenlijk? Kortom allemaal twijfels, of we wijzen naar iemand anders, dat hij of zij de stress veroorzaakt. Er gebeuren wonderlijke dingen wanneer we in beweging komen om te veranderen, en wanneer je minder stress wil ervaren of wanneer je gewoonweg vriendelijker voor jezelf wil zijn. Vooral bij dat laatste onderwerp: VEEL weerstand.

Verandering is mogelijk. En dat heeft tijd, aandacht en training nodig. Ik stel in mijn coachpraktijk altijd voor om minimaal 3 keer af te spreken. Want de eerste keer is alles fris en nieuw, de tweede keer ontdek je al dat ‘verandering’ niet zomaar gaat en de derde keer durf je dit misschien wat nader te onderzoeken.

Wist je dat je hersenen gemiddeld 3 maanden nodig hebben om andere ‘routes’ aan te leggen? Ik weet in ieder geval van mijzelf dat ander gedrag aanleren tijd nodig heeft en herhaling. En dat je daarvoor ook emoties mag voelen. En dat blijkt vaak wel een ‘dingetje’.

Laatst vroeg iemand mij of ik wat minder over ‘gevoel’ wilde praten en vragen. Dit was lastig en ze begreep het niet. En daarbij, ze kwam toch om te leren ontspannen?

Aha daar was duidelijk weerstand. En de paradox van ontspanning is dat je daarvoor de spanning moet verdragen en onderzoeken.

Oftewel Ontspan, je hoeft niet te ontspannen 😉

Je kunt er alleen maar dwars doorheen, de spanning verdragen en opmerken. Er omheen bestaat helaas niet en anders is het gewoonweg niet effectief. Wanneer je jaren bepaalde emoties hebt vermeden en dit jouw strategie is geweest, dan kun je niet verwachten dat het binnen een maand geheel anders is. En weet, die weerstand, dat hoort er bij en als je daar doorheen gaat, dan is er misschien wel wat moois aan de andere kant.

En hoe gaat het nu met Wally? De eerste dagen was het een herrie van jewelste en nu is hij stil en staat hij vrolijk op mij te wachten als ik thuis kom.

Dus wat kun jij doen om met je spanning en stress om te gaan?

Wil jij jouw spanningen onderzoeken? Vriendelijker voor jezelf zijn? Kom ga het aan, samen met mij is dat echt minder eng 😉 Dit kan d.m.v. coaching, of volg deze training: Vriendelijk voor jezelf

Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief en blijf op de hoogte! (Ik ga je niet heel vaak spammen hoor ;-))


Lieve groetjes,

Maria

Add A Comment