Wat er gebeurt als je te hard door het leven gaat

Hoe hard ga jij over het algemeen.

Onlangs ben ik begonnen met hardlopen, maar op een hele andere manier dan dat ik ooit deed.

Ik ben behoorlijk blessure gevoelig, altijd al geweest. Ik ben best goed in sporten, maar moest altijd weer stoppen wegens blessures. Ik zette ook altijd best veel kracht en inspanning achter alles wat ik deed en was veel moe. Heeeeel moe.

Nooit begrepen waarom ik steeds zo snel moe werd. NU weet ik dat wel.

Ik ben echt heel goed in hard werken, doorzetten en gaan! Maar mijn lichaam niet, die vond het als snel te veel, dus ging ik hard werken in mijzelf beter maken, mentaler sterker worden etc. En hierin ik ben niet de enige. Vermoeidheid en slaapproblemen komen veel voor. Blessures ook, of andere klachten zoals maag en darm klachten, hoofdpijn etc.

De mensen die ik tegenkom zijn echt super goed in wat ze doen, zijn heel goed in doorzetten, dingen bereiken, veel voor elkaar gekregen. Maar waar ze over het algemeen minder goed in zijn? Minder ‘doen’. Vervelen, omgaan met stille momenten, even niet presteren, niets bereiken, ambitie loslaten. De controle loslaten en luisteren naar het lichaam en daar naar handelen.

Vond ik ook eng hoor. Heel eng. Dit maakt bijvoorbeeld een burn-out zo waardevol, je gaat hard onderuit. Niet leuk, heel naar, maar uiteindelijk ook wel echt een “wakker wordt moment”. Dat dit niet is hoe je een leven lang willen doorbrengen en dat je nu echt moet veranderen.

Veel mensen ervaren ook teleurstelling en willen graag terug naar hoe het was voor de burn-out. Ik wilde dat ook, heel lang bestond er een Maria voor de burn-out en een Maria na de burn-out in mijn hoofd en beleving.

Maar nu ik wat jaren verder ben, wil ik daar nooit meer naar terug! De maakbaarheid van ‘hard gaan’, de redeneringen kloppen niet! Vaak is er de stelling dat als je maar hard genoeg je best doet dat je dan iets bereikt. Als je in staat bent positief te denken en blijven, dan ga je het allemaal redden. We zijn met zijn allen zo gestressed, dat we ook allemaal in deze stress redeneringen vast zitten.

Ik weet nu dat als ik hard ga, ik moet stoppen. Dat is mijn overlevingsmechanisme die absoluut soms heel handig is, maar niet voor de lange termijn. Dan put het mij uit. Ik kan echt heel goed uren achter elkaar doorgaan, maar de dagen er na niet. Ik heb geleerd juist minder te doen, minder druk en prestatie achter mijn handelingen te zetten.

1 INZICHT die echt gegarandeerd helpt: Merk op hoe hard je loopt. Op je werk, in de supermarkt, thuis. 

1 TIP die echt gegarandeerd werkt: Loop trager. Vertraag je stap. Echt waar, zo simpel en doeltreffend.

Oja, Hard Lopen….. hoe doe je dat dan? Ik loop op een drafje, voel ik de ambitie om hard te gaan? Dan zwaai ik die lekker uit en volg mijn ademhaling. Het is geweldig om mijzelf dit te gunnen, dit lekker rustig aan doen en conditie opbouwen. Het bizarre? Ik wilde het, dat hardlopen, maar hield het niet vol, vond het stom, keek er tegen op en nu ik minder hard ga, kijk ik er naar uit, wil ik er meer van!

#Inzichtsvraag

Wat kun jij met minder prestatiedrang doen? Welke ambitie mag jij loslaten? Wat zal er dan veranderen voor je?

Welke tijgers kom jij tegen op een dag?

In deze video geef ik tips over stress en hoe je weer kunt leren ontspannen en dus minder hard kunt gaan.

Je kunt meer video’s vinden op mijn youtube kanaal, of luisteren als podcast: Doe minder Leef meer podcast op soundcloud, iTunes en Spotify.

Add A Comment