Kun jij nog ontspannen? 3 Tips met oefening

Van de week zei iemand tegen mij dat ze het verschil heeft opgemerkt tussen rust nemen en ontspannen en dat dit twee verschillende dingen kunnen zijn. Ik vond dit een interessante gedachte…

Want vaak wanneer je het druk hebt, denk je: “Ai, ik heb meer rust nodig” En zeggen we etentjes af met vrienden, proberen we krampachtig allerlei rustmomenten in te bouwen, even tijd voor jezelf. En dan zit je daar op de bank, totaal gestressed en onrustig en echt ontspannen is dat dus niet. Vaak kiezen we er dan ook weer voor omdat onrustige gevoel uit te doven met een film of serie, of een wijntje erbij met wat lekkers! 🙂

Wanneer je veel stress ervaart, gebeurt er van alles in je lichaam en je kunt je denken niet zomaar even stop zetten. Dus als je rust neemt ben je, helaas, ook niet direct ontspannen.

Probeer maar eens een minuut aan helemaal niets te denken.NIETS.

Hoe ging dat?

Waarschijnlijk ging dat voor geen meter, of dat je steeds dacht aan niets denken. Was het compleet leeg, geen aandachtspunt en helemaal niets? Dan ben je vast geen mens, of heb je jaren lang gemediteerd in een grot ergens in India ofzo.

Er van uitgaande dat dit niet het geval is zal je wel merken dat die gedachten dus lekker door babbelen en bij stress gaan die lekker hard en veel over van alles en nog wat. Je kunt je bijvoorbeeld druk maken over de kleur van je sokken en hoe die matchen bij je schoenen en daar een groot deel van je ochtend over onderhandelen met jezelf. 

Rust nemen is wat anders dan ontspannen

JA over het algemeen hebben we meer rust nodig, want we proppen teveel in een dag en als we dat niet doen, dan doen we dat wel in ons hoofd. Maar echt ontspannen, dat werkt vaak niet.

Ontspannen is iets wat je kunt leren. Iets wat je kunt ontdekken en uiteindelijk is rust nemen en hoe je dan ontspant voor iedereen anders.

Maar als ontspannen zo makkelijk was, dan was er ook niks aan de hand.

De meeste mensen die ik begeleid ervaren juist dat ontspannen niet echt meer gaat… Alsof je continu ‘aan’ staat of te moe bent. Daarom werk ik met verschillende methodes, waaronder een begeleidde ontspanningsoefening: Yoga Nidra, oftewel slaap yoga.

Yoga Nidra leert je weer ontspannen in ongeveer een half uur en is extra effectief wanneer je dat b.v. twee weken regelmatig doet. Je kunt dit doen met audio begeleiding. Bij deze deel ik een oefening, ik hoop dat het je kan helpen bij weer leren ontspannen, zodat je daarna ook weer relaxter rust kunt nemen! Oh, je kunt het liggend doen 😉

 

3 tips bij Yoga Nidra

Ga lekker liggen op een matje of bed. Leg een kussen onder je hoofd & knieholtes, dat kan fijn voelen voor de onderrug. Leg een sjaal of oogkussen over je ogen. Je wil het warm houden, vaak bij ontspanning krijgen we het koud, dus leg alvast b.v. een fleecedeken over je heen.

Ontspan je hoeft niet te ontspannen. Echt niet, dus als je merkt dat er veel gedachten zijn, je al weer een heel nieuw plan voor je leven aan het bedenken bent, of iets dergelijks. Dat is ok. Laat het gebeuren.

Kies een ‘veilig’ plekje. Dus waar je niet gestoord wordt, of neem jouw huisgenoten er in mee wat je gaat doen en waarom. Vooral kinderen kunnen er best mee omgaan als jij duidelijk uitlegt wat je nodig hebt.

Add A Comment