Winterdipje? Hier 5 Tips die je helpen bij de winterblues

In Januari heb je altijd de Blauwe Maandag. De maandag waarvan men zegt dat het de meest sombere dag is van het jaar. Een marketing dingetje hoor, maar er zit wel waarheid achter de maand januari en de winterblues die kan opkomen.

Jarenlang vond ik dit echt niet te doen, de winter. Ik was somber en voelde mij ongemakkelijk, beetje stuurloos…

Maar nu is dit anders en zie ik deze maanden juist als een moment om naar binnen te keren.
Om extra kaarsen aan te steken en de stilte toe te laten.

Hoe ga jij om met de winterblues als deze voorbij komt?
Stop je het weg, plan je de hele maand vol, of misschien heb je fijne dingen gevonden die je hier doorheen helpen? Of misschien ervaar je het wel helemaal niet en zijn deze tips extra fijne dingen om te doen πŸ˜‰ 

Wat de winter je wel kan brengen is de uitnodiging om juist te vertragen, het jezelf comfortabel mogen maken en naar binnen te keren. Net zoals de natuur nu stil staat, kun je ook op krachten komen, zodat je in de lente weer in actie kunt komen.

Hier mijn 5 tips voor de winter(blues):

1) Durf het te ervaren, laat de somberheid toe, hoe lastig ook. Maar zodra deze is begroet, hoef je het ook niet meer weg te duwen en hard te werken om maar je best te doen om je goed te voelen. En dit toelaten helpt nog meer bij de volgende stappen ook! Soms kan een meditatie helpen om echt even in te checken.

2) Zorg voor warmte. Lekker warme kleding, kaarsen aan, dekentjes. Het helpt allemaal om je iets comfortabeler te voelen en je geeft zo je lichaam extra aandacht. Een warm lichaam voelt zich beter, dan als je het koud hebt. En zachte stoffen helpt om de relax respons aan te zetten in je lijf. 

3) Eet comfortfood in fijne warme kleuren. Als ik mij somber voel wil ik vaak eten in warme kleuren, zoals rood of oranje. Dus stoofpotjes/ pompoensoep of iets met zoete aardappelen, stoofpeertjes… De geuren van b.v. kaneel en steranijs kunnen ook helpen.

4) Je bent niet alleen! Meerdere mensen ervaren dit, dus maak contact met de mensen om je heen, een extra glimlach voor die oude dame die sjaggie kijkt. Het verbaast je dat als je vriendelijkheid biedt voor je omgeving hoeveel je ook weer terugkrijgt en dan maak je weer wat geluksstofjes aan

5) Plan een dagje voor jezelf in, ga naar de sauna, of kopje koffie ergens op je favoriete plekje, een fijne boswandeling, zorg ervoor dat je iets hebt om naar uit te kijken.

En doe natuurlijk iets voor jezelf dat goed voelt. Waarmee je goed voor jezelf zorgt, een warme douche, bad, of even extra lang aandacht besteden aan insmeren met een olietje oid. Gebruik zoveel mogelijk al je zintuigen.

Ideaal voor de winterblues is mijnΒ Selfcare Kit

Uitgebreid aandacht voorΒ zelfzorg in je dagelijks leven en je leert te leven in je eigen ritme door samen te gaan werken met de seizoenen. Daarnaast zit deze SelfCare Kit boordevol exclusieve meditaties gericht ontspanning.Β Β 

Add A Comment