Zelfcompassie podcast en blog

5 tips voor meer Zelfcompassie, zo word je liever voor jezelf

Hoe kan het dat we een vriendin in de put wel begrijpen en liefde geven, maar als we het zelf moeilijk hebben, we toch strenger zijn voor onszelf en onszelf geen liefde of begrip geven?

Zelfcompassie kan helpen bij jezelf accepteren en omgaan met jouw eigen emoties. Zelfcompassie zegt in plaats van jezelf nog strenger veroordelen, juist erkennen dat je het lastig hebt en dat dit begrip en aandacht geven. Bijvoorbeeld als je de griep hebt, iemand anders adviseer je dan thuis te blijven en toch ga jij wel naar je werk, of nog even dit of dat doen als je je niet helemaal lekker voelt. 

Zelfcompassie is hier een goed medicijn voor en gaat je helpen als je burn out bent, of jezelf en hoe jij je voelt wil accepteren

Maar goed hoe dan? 

Want we hebben dit niet altijd geleerd van onze ouders en meegekregen in ons leven. Sterker nog, doorzetten en hard werken wordt beloond in onze maatschappij. Wat op zich niet erg is, tenzij je dus jezelf voorbij rent keer op keer weer.

Zoiets simpels als je voet stoten zegt je bijvoorbeeld ook veel over hoe je met jezelf omgaat. Troost jij jezelf? Of veroordeel jij jezelf?

Ik kwam in aanraking met zelfcompassie toen ik mid twintig was, uitgeput en depressief klopte ik aan bij een Psycholoog. Ze introduceerde toen het begrip, de Innerlijke Criticus. Ze adviseerde dit boek: De Innerlijke Criticus Ontmaskerd van Hal & Sidra Stone. Een boek dat ik niet meer ben vergeten sindsdien.

Het gaat over de innerlijke criticus, dat stemmetje dat altijd maar wat vindt van mij. Wat bleek? Ik was mijzelf continu aan het veroordelen en dat putte mij volledig uit.  

  • Dus ben je moe?
  • Vaak onrustig of somber?
  • Is deze periode voor jou lastig en weet je niet wat je met jezelf aanmoet?
  • Burn out of vermoeden dat je dit weer gaat krijgen?
  • Of ben je simpelweg nieuwsgierig wat Liefde voor Jezelf je kan opleveren?

Vriendelijker voor jezelf zijn is een oefening en iedereen kan het leren. Bij deze deel ik 5 tips om dit dagelijks te oefenen.

Leer jezelf accepteren door het toepassen van Zelfcompassie. Ontdek hoe je meer ruimte maakt voor moeilijke gevoelens

Check deze Doe minder, Leef meer aflevering als video, of als Podcast

Podcast

Add A Comment