Breng meditatie naar je dagelijks leven

Breng meditatie naar je dagelijks leven!

Bij meditatie hebben we het idee dat dit alleen kan in kleermakerzit en dat dan uuuuuuren lang 😉

Daarna ben je kalm, rustig, ontspannen en heb je geen gedachtes meer. Kortom helemaal ZEN.

Was dat maar zo!

Afgelopen week eindigde er een Mindfulness traject, waarin meditatie een groot onderdeel is. En tijdens de laatste bijeenkomst gaven we aandacht aan wat nou te doen als je thuis nu verder moet. Want de wetenschap dat je nog elke week ergens heen kan om te oefenen is vaak fijn. Zodra dat er niet meer is, dan komt het echt op jou aan. En dat is lastig. Al helemaal als je nog nooit een Mindfulness training hebt gevolgd of meditatie met begeleiding hebt gedaan.

“Ik heb het zo druk en kan geen tijd vrij maken hiervoor” Dat is wat ik vaak hoor. En ik ben daar zelf ook wel schuldig aan hoor. Als het druk is, dan moet je van alles van jezelf en is er stress…. En het laatse wat je dan doet is: TIJD nemen voor JEZELF.

Dus deze blog is niet alleen handig als je een Mindfulness training hebt gevolgd, maar ook als je dat niet hebt gedaan en het wil integreren in je dagelijks leven.

-> Een eerste opmerking die ik wil geven is dus dat je geen leeg hoofd krijgt van Mindfulness of meditatie. Tenzij je op een berg of een grot hebt gezeten voor 15 jaar 😉 Het dagelijks leven vergt denkwerk en plannen etc. En daar heb je denken bij nodig. Het kan heel nuttig zijn, dat denken. Tenzij je merkt dat je meer in je hoofd leeft dan dat je in het hier en nu bent.

Dat je tijdens het lezen op dit moment al denkt aan de boodschappen, wat je moet eten, dat ene mailtje dat je nog moet sturen, de zorgen over je toekomst, kom je deze maand nog wel rond? Oh ik moet die nog even laten weten dat ik niet kan, want ik ben te druk etc etc…….

Neem deze tips mee. Want meditatie kan je ‘formeel’ doen, er echt even voor gaan zitten. Maar ook zeker informeel, dus tijdens activiteiten je aandacht erbij houden.

De tips

Tip 1: Mediteer regelmatig. Doe het 20 minuten, of 5 minuten, heb je echt geen tijd? Doe het dan 1 minuut, maar doe het! Je kunt alle boeken over Mindfulness en meditatie lezen, het is toch echt een ervaringsgerichte bezigheid.

Goede Apps om je daarbij te helpen met mooie programma’s zijn Stop Breathe and think, of Headspace (allebei wel Engels) De Nederlandse optie is de VGZ Mindfulness coach App.

Tip 2: Doe routine handelingen met aandacht. Bijvoorbeeld tanden poetsen, je eerste hap van een maaltijd nemen, koffie pakken, thee drinken, eten koken. Breng aandacht naar al je zintuigen bij deze activiteiten.

Tip 3: Check regelmatig hoe het met je gaat. Oftewel hoe voel je je? Dit kan helpen om beter op te merken wat je nodig hebt. En neem dan een paar bewuste ademhalingen.

Tip 4: Blijf je verwonderen! Juist over de dingen die niet altijd opvallen omdat het er altijd is. Gebruik je zintuigen en observeer, merk op. Wie weet ontdek je nog nieuwe dingen onderweg naar werk, of zomaar, in je eigen huis.

Tip 5: Dit is het. Niet anders, niet beter, niet minder. Dit moment. Dit is het. Het is zoals het nu is. Echt waar. Dit is het 🙂

 

Ontdek vandaag hoe je meditatie naar je dagelijks leven brengt,

Op een liefdevolle manier weer in contact komen met jezelf.
Praktisch
Boordevol tips & inspiratie
&
Laagdrempelig

Bonustip

Neem een klein object dat je altijd bij je kan dragen als kleine reminder, bijvoorbeeld een sleutelhanger, een armbandje, of een steentje. Soms kan dit helpen om je er aan te herinneren om in het hier & nu aanwezig te zijn.

Succes! Liefs, Maria

Over prikkels & mindfulness

Met deze super simpele oefening haal jij meditatie naar je dagelijks leven. 

En ik leg uit wat Mindfulness je kan brengen. 

Breng liefde voor jezelf terug naar je dagelijks leven

Op een liefdevolle manier weer in contact komen met jezelf.
Praktisch
Boordevol tips & inspiratie
&
Laagdrempelig

Add A Comment