Tijd voor jezelf maken zonder excuses, kan dat?

Als er 1 grote dooddoener is in de Nederlandse taal, dan is het wel: Ja, maar…. In deze blog ‘Ja maar’ ik er vrolijk op los en neem ik je mee dat dit juist de weg is naar tijd voor jezelf.ย 

Ik ben geen onbekende met de ‘Ja Maarsss‘, een collega betrapte mij er ooit op dat ik het had vervangen voor ‘En toch‘ ๐Ÿ™‚ย 

‘Ja maar’ haalt alle energie uit je leven.ย  Maar…. Het isย nu mijn grootste ‘Aha’ moment geworden als ik mijzelf hoor “ja maren’.ย Of andere varianten zoals: ‘Ik kan dit niet’ Of ‘Laat maar’. Dan weet ik hoe laat het is, het lichtje in mijn hoofd gaat aan. Het is tijd om echt even aandacht te geven aan mijzelf, het is tijd voor:

“Zelfzorg, ‘me time’, even niets”

Wanneer ik in een negatieve modus schiet, heb ik eigenlijk meer ‘me time’ nodig en dus zelfzorg en als ik ga ja maren, of denk in onmogelijkheden is dit een nuttig signaal, ik ben te moe, gestressed of te lang door gegaan.

Hieronder neem ik je even mee in excuses die ik mijn clienten keer op keer weer hoor maken :

  • Ja maar, ik heb nu echt geen tijd
  • Ja maar, ik moet mijn kinderen/ partner/ vrienden/ collega’s nog aandacht geven
  • Ja maar, ik heb geen tijd en plek in huis
  • Ja maar, ik ben echt zooooo moeeehoeeeee
  • Ja maar, ik heb daar nu echt even geen zin in
  • Ja maar, &*&^$%## op met je zelfzorg! Ik verdien dit helemaal niet nu.
  • Ja maar, dat is super zweverig Maria, tijd maken voor jezelf enzo.
  • Ja maar, ik zou eigenlijk iets anders gaan doen
  • Ja maar, wat levert mij dit nou eigenlijk echt op? Lost het mijn problemen NU op?

Deze lijst is echt eindeloos. En daardoor ook uitzichtloos. Maar…. Wat als je de ‘Ja Maar’ effectief gaat inzetten? Dat het je grootste vriend gaat worden, baken in de grote zee, licht aan de horizon? Ja echt dit kan.

Ja Maar… Hoor ik je nu denken, moeten we dan niet gewoon stoppen met Ja Maren?ย  Want bij menig communicatie training wordt dit er echt uit geramd, ik heb ze zelf ooit gegeven. Er zijn ook boeken over geschreven! Best leuke overigens.ย 

Bij ‘Ja Maar’ merk je hoe de energie uit je lichaam wordt gezogen. ‘Ja maar’ in een overleg is nooit leuk.ย Je kunt het ook vervangen met: ‘Ja En’….(vul in wat nog meer) En je energie gaat weer omhoog.

Op zich een goede vervanging, maar… er is nog een manier. Namelijk juist inchecken bij jezelf, dealen met de realiteit van al jouw ‘Ja maars

Dat moment dat je voelt dat je energie dropt naar een absoluut diepte punt en je het liefste met chocola gaat Netflixen, of je vol giet met wijn. Onder het mom van: ‘Ja maar, nee nu echt niet’. ‘Echt geen zin, echt geen tijd nu’, ‘Ja maar ik heb kinderen Maria’! ‘Ik kan dit echt niet’.ย  Dit is je GOUDEN MOMENT. Dat gevoel, dat ‘uugghhhh ik wil niet’. Dat is waar de SLEUTEL is naar TIJD maken voor jezelf.ย Dat had je waarschijnlijk niet verwacht?ย 

Wanneer je deze saboterende gedachte leert herkennen als jouw eigen goede oude bekende vriend die weer eens voorbij komt, dan neem je afstand van deze gedachte en heb je dus de keuze. Dat je je stiekem verschuilt achter excuses, of de rollen die je hebt en dat je er voor anderen moet zijn. Dat is dus je excuus. Dat is je ‘Ja maar’ en daar ligt jouw oplossing.

Je weet meestal wel wat je wil en vaak is dit niet wat je nodig hebt. Paradoxaal genoeg. Dat is ok hoor om af en toe in te stinken en te denken ‘ja maar ik wil nu niet’. Het helpt je alleen niet naar een leven met minder stress. Dus wat nu?

Tijd maken voor jezelf begint dus bij het herkennen van de ‘Ja maars’. En dan kun je de rest van de tips inzetten:

Tip 1 : Maak tijd voor jezelf ๐Ÿ™‚

Ha, ja echt zo simpel! Je denkt natuurlijk:” Ja maar dat heb ik niet Maria” En dan toch. ‘Ja en’ het is dus zo simpel.

Tip 2: Maak een plekje voor jezelf

Jouw eigen mini retraite plekje. Informeer al jouw huisgenoten en ook al is het een hoek in je slaapkamer, of de paar vierkante meter van je bed, dit is jouw moment, jouw plek en hier wordt je niet gestoord als je er bent. ‘Ja maar’ ik heb geen ruimte? Ik heb samen gewoond op 25m2 en had zelfs ruimte. Ja het is echt zo simpel.ย 

Tip 3: Schrijf het van je af

Ga schrijven, het helpt bij meer inzicht in je patronen, je neigingen en geeft orde. ‘Ja maar’ wat als iemand het leest? Ja en? Je leeft dit leven maar 1 keer, waarom niet gewoon lekker durven schrijven zonder angst, zonder ‘Ja maar’. Dit is jouw heilige plek waar jij alles mag schrijven wat je wilt. Sinds ik met regelmaat schrijf lossen sommige dingen zich echt als vanzelf op. Ik stel mijzelf een vraag en ineens door het schrijven vormt zich het antwoord al. Het is misschien eerst wat gekkig en dat went heel snel.ย 

Bonustip: Leg je lat niet te hoog. Dit hoeft niet perfect.ย 

Begin bij het begin. Als je zo graag een boek wil lezen, begin dan met 1 bladzijde. Niet meer. Of zet de timer op 5 minuten en ga! En dan kun je na de 5 minuten bepalen of je door wilt gaan of niet. En Start before you are ready. het hoeft niet perfect goed, of beter.ย 

Begin daar waar je NU bent.

Ontvang met regelmaat de laatste tips en oefeningen voor een leven waarin je weer voelt wat je echt nodig hebt.

Add A Comment